Über del 1

Jag fortsätter här resan genom världen av framgångsrika företag som inte hade lyckats växa sig så stora som de är idag, om det inte hade varit för internet. Näst på tur bland dessa företag, efter att ha skrivit om bland annat Google och Facebook, står Über, vars app och service har gett kunder världen över en ny möjlighet att transportera sig från plats till plats, utan att själva behöva äga ett fordon eller köra.

Vad är Uber?

Det var under en kall och snöfylld dag i Paris som Travis Kalanick tillsammans med Garrett Camp kom på idén att skapa Uber, efter att ha de haft problem att lyckas få en taxi. Tanken dom kom på var, att ha en app på telefonen där man kunde bara trycka på en knapp för att begära ett fordon att hämta dem där de befann sig.

Idén var att man skapar en app och därefter rekryterar privatpersoner som är ute efter att tjäna en extra slant genom att agera som ”taxi” och folk i behov. Förarna skulle registrera sig hos Uber som förare och så fort någon med appen, begärde en upphämtning, fick föraren i fråga uppdraget skicka till sig. Detta var grundidén från början, något som har utvecklats betydligt sedan lanseringen. Från början var tanken att bara leverera en exklusiv “taxiservice” inom speciellt utvalda områden i större städer i USA och där bilarna i fråga skulle vara av exklusivare klass, eller så kallade större personbilar, så som Volvo S60, Mercedes, BMW Toyota Camry. Men sedan lanseringen har man fortsatt att utveckla och förbättra produkten och den service som den levererar och idag finns tjänsten tillgänglig i många av världens alla olika länder, i varierande utsträckning.

Krav på föraren

Kraven som ställs på förare varierar från land till land, beroendes på lokala regler och förordningar. I visa länder tillåts exempelvis förare att använda sig av leasingbilar för att köra passagerare och det enda som krävs av dem för att kunna börja köra är att dom är inom den tillåtna åldersgruppen, att dom har ett hälsointyg som påvisar att dom kan köra, att det är rätt bilmodell och att den inte är för gammal samt att dom gått igenom en kontroll i brottsregistret, som påvisar att dom inte varit involverade i några tidigare brott av olika slag. I de allra flesta städer och länder krävs det även att fordonet i fråga har genomgått en godkänd årlig besiktning samt att fordonet är utrustat med ett klistermärke som sitter klart och tydligt, som visar att fordonet är ett Uber-fordon.

Vissa länder och städer, så som exempelvis San Francisco i USA, kräver att ett Uber-förare också har ett företag och en licens som tillåter dem att arbeta inom stadens gränser.

Gemensamt för alla förare är att dom är oberoende underleverantörer till Uber och därmed inte direkt anställda av företaget. Det pågår dock rättsärenden kring detta I ett flertal olika länder, där man menar på att så inte är fallet, att förarna i själva verket ska ses som anställda och således också vara berättigade till alla förmåner och skyddsnät som detta innefattar tillsammans med att Uber då ska åta sig att betala alla skatter och sociala avgifter som krävs för att ha en anställd, något man inte behöver göra om man anlitar en underleverantör, då man endast behöver betala dennes faktura.

Kommentarer are closed.