Tencent

Visst känner vi alla till företag och varumärken som Amazon, Facebook och Google, men hur många av er har tidigare hört talas om företaget Tencent? Personligen måste jag erkänna att jag inte hade någon aning om detta företag, vad dom står för, vad dom jobbar med och deras produktportfölj. Nu är detta inte allt för konstigt i och för sig, då företagets primära fokus ligger gentemot den asiatiska marknaden, framför allt Kina.

Företaget Tencent startade under november, 1998 med att erbjuda en social plattform till de kinesiska användarna. Idag är man ett av de största företagen online tillsammans med ett av det största spelföretaget online. I sin produktportfölj har man allt från sociala medier, webbportaler, e-handel, mobilspel samt multiplayer spel online. Men det företaget är mest känt för är deras instant messenger service, Tencent QQ samt en av de största webbsidorna på nätet, QQ.com. Deras mobila chatservice, WeChat, har gjort att man tagit enorma framsteg inom den mobile marknaden.

Sex år efter att företaget lanserades släppte man aktien till allmänheten i och med en börsintroduktion på Hongkong börsen, den 16 juni 2004. Sedan starten har företaget vuxit stadigt från år till år och efter det första kvartalet i år, 2017, stod det klart att företagets Instant messenger service hade över 860 miljoner aktiva konton under månaden med en topp på över 265 miljoner inloggade konton samtidigt! Visst, man kan inte mäta sig med giganten Facebook men företagets primära fokus är som sagt Kina och där är man marknadsledare, utan någon direkt konkurrent som hotar deras dominans.

Blicken framåt

Företagets vision är att blicka framåt och att hela tiden försöka förutspå kundens framtida behov och önskemål samt tolka marknadens utveckling. Företaget lägger väldigt stor vikt på att vara innovativ och det är då kanske inte så konstigt att över 50 % av deras personalstyrka arbetar med just forskning och utveckling. För att stärka denna sektion investerade företaget över 15 miljoner dollar på att bygga Tencent Research Institute, det första av sitt slag i Kina där man helt och hållet arbetar med internetforskning. Inte nog med att man utvecklar deras egna produkter, man jobbar även med att hitta nya vägar och sätt att kommunicera på och sedan ansöka om patent för dessa som sedan andra företag får använda mot en avgift. Idag har man teknologipatent inom områden som instant messenger, e-handel, betalservice online, sökmotorer, internetsäkerhet och onlinespel, för att bara nämna några områden

Företagets värdering

Under 2015 och april månad nådde företaget sin högsta värdering någonsin när man passerade $200 miljarder för första gången. Senare samma år blev man också det största internetföretaget i Asien, efter att ha passerat den största konkurrenten Alibaba Group Holding Limited som under 2015 sett en värderingsminskning motsvarande $141 miljarder, detta under blott 10 månader.

För två månader sedan, i maj 2017 var företaget marknadsvärden på $343 miljarder vilket då gjorde att man också slog sig in på topp 10 listan över världens mest värdefulla företag, efter att ha petat ner Wells Fargo på en elfteplats.

Kommentarer are closed.