Om banken och IT-företaget Klarna

Klarna är idag en av Europas största banker som har som mål att förenkla det för konsumenter att handla online genom olika betalningsmetoder. Företaget grundades 2005 och erbjuder sina kunder att först få sina varor och sedan betala i efterhand, där de själva tar på sig kreditrisken för att garantera att butikerna för betalt av kunden. Efter att ha varit aktiva i 14 år har de blivit en av Europas största banker och är aktiva i 14 olika länder, med över en miljon transaktioner per dag

Bolagets historia

Företaget grundades av tre studenter från Handelshögskolan i Stockholm vid deltagandet i deras årliga tävling i entreprenörskap. Mot förmodan var det få som på den tiden trodde på idén och företaget kom inte långt i tävlingen, trots detta valde studenterna att fortsätta arbeta med sin idé och grundade Kreditor Europe AB 2005. Några år framåt lyckades studenterna samla in investerare och 2009 bytte de namn på bolaget till Klarna som strax där innan även breddade sina tjänster från Sverige till Norden. Året därefter tog sig bolaget ut i Europa och spridde sin verksamhet till Tyskland och Nederländerna.

Klarna växte under det året snabbt och under denna tid köper bolaget upp Analyzd som är ett israeliskt företag specialiserat på riskhantering och betalningar på nätet, i samband med detta placerar de ett kontor i Israel för att arbeta med utveckling. 2012 tar sig Klarna in i Österrike och presenterar kort därefter en ny lösning vid namn Klarna Checkout som kommer att bli Sveriges mest använda kassalösning. Tjänsten samlar Klarnas olika betalningsmetoder när kunden kommer till betalningstillfället när de handlar online, där de bland annat kan fylla i en återkommande kunds uppgifter och föreslå betalnings- och leveranssätt beroende på vad kunden tidigare gjort för val.  Företaget fortsätter att utvecklas åren därefter och 2015 ansöker företaget om banktillstånd som blir godkänt 2017, i samband med detta byter också företaget namn till Klarna Bank.

Olika åsikter om företagets lösningar

I samband med att fler använder företagets tjänster är det också fler klagomål som riktats mot företagets erbjudande. Konsumentverket tog in 51 anmälningar under 2016 som främst fokuserar på hur Klarna utformat betalningsalternativen, de första som visas är nämligen uppskjuten betalning eller konto, vilket är företagets kredittjänster. Dessa innebär också vissa extra kostnader för konsumenten i form av ränteavgifter. För att komma vidare till en kostnadsfri direktbetalning krävs det nämligen att kunden klickar sig vidare till sidan därefter för att kunna välja detta alternativ.

Klarnas olika lösningar

Huvudtanken med Klarnas tjänster är att underlätta betalningar på nätet, vilket de väljer att göra genom olika lösningar som kunden kan välja mellan. Klarna faktura innebär en kort kredit som erbjuds kunden vilket ofta gäller i två veckor, genom detta får kunden möjlighet att undersöka varan innan den gör betalningen. Klarna konto innebär att konsumenten kan delbetala sitt köp där den själv kan styra hur mycket per månad den vill betala och hur länge. Klarna mobil är speciellt framtagen för att handla genom applikationer i telefonen, här får konsumenten möjlighet att köpa varor utan att ange några känsliga uppgifter. Klarna checkout samlar de olika betalningsalternativen där kunden inte behöver ange några känsliga uppgifter, utan kontrolleras istället mot Klarnas egna databas.

Klarnas olika lösningar

Comments are closed.