Alibaba

Näst ut bland företag som verkligen slagit igenom online hittar vi det kinesiska företaget Alibaba Group Holding som fokuserar på e-handel inte bara till privatkunder utan också till företag. Företagets e-handel är dock bara en liten del av deras sammanlagda verksamhet, där man också tillhandahåller betaltjänster, en sökmotor inom e-handel samt onlinebaserade datalösningar.

Företaget grundades 1999 av den kinesiske affärsmannen Jack Ma, när han startade webbsidan Alibaba.com som då, från början var en företagstjänst riktad enbart mot andra företag och koppla samman kinesiska tillverkare med utländska företag som letade efter produkter. Det dröjde inte länge innan man började skörda framgångar och blott 13 år efter att man slagit upp dörrarna för verksamheten omsatte två av företagets domäner närmaren 170 miljarder dollar, motsvarande 1,5 trillioner kronor. Försäljningen fördelades delvis på utlandsförsäljning men majoriteten av dessa intäkter kom från försäljning inom landet. Fram tills 2014 var företaget privatägt men så under deras inledande IPO som skedde den 19 september, 2014, landade företagets marknadsvärde, efter dagens slut på $231 miljarder. Exakt tre år senare, den 19 september 2017, hade marknadsvärdet för företaget nästintill fördubblats till $455 miljarder.

Världens största återförsäljare

Redan under 2016 passerade man dåvarande världens största återförsäljare, Walmart, och blev därmed störst i världen, med verksamhet i över 200 länder. Inte nog med att man övertog förstaplatsen inom denna kategori, man tillhör idag också ett av de absolut största internetbaserade företagen som finns. För att ställa det i ett perspektiv så att ni verkligen förstår hur stora dom är så sålde man mer än Walmart, Amazon och eBay tillsammans redan under 2015 och har så gjort sedan dess. Med alla dessa framgångar har man också valt att utöka sin produktportfölj med en rad olika vertikaler så som media och underhållning, vilket har gjort att företagets intäkter har ökat med tresiffriga procentsiffror årligen sedan 2015.

Med denna enorma tillväxt har företaget också varit med och förändrat världsscenen inom affärsindustrin, från den tidigare amerikanska dominansen till en nu, mer asiatisk dominans tillsammans med andra företag som bland annat Tencent, ett företag som man även passerade i storlek under 2017 vilket i sin tur då gjorde att Alibaba nu var det mest värdefulla företaget i hela Asien.

Men nu är det inte enbart pengar som ligger i fokus för företaget, även deras miljötänkande ligger högt på deras prioritetslista, där man under 2017 rankades på en sjätteplats i det så kallade In 2017, Alibaba’s Ant Forest, världens största plattform som följer individers så kallade ”carbon footprints”. Ant Forest gör det möjligt för användare att samla energipoäng genom en rad olika prestationer i den “verkliga” världen och därigenom plantera virtuella och slutligen riktiga träd runt om i världen. Med över 230 miljoner användare av företagets betallösning Alipay som aktiverat ett Ant Forest konto har man tillsammans sett till att över 10 miljoner träd har planterats och därmed minskat CO2 utsläppen med motsvarande 1,22 miljoner ton.

Målet för företaget nu är att bli en internationell och dominant inom logistikmarknaden och skapa ett nätverk större än någon av dess konkurrenter. Detta ska uppnås genom upphandling av andra företag under de kommande åren, där den första upphandlingen skedde tidigare i år.

Kommentarer are closed.